Noen som trenger trøst?
Svaret er smørbrød-bonanza!
– Det er jo dette som er skikkelig trøstemat – såkalt «comfortfood», stønnet min beste venninne takknemlig, og tørket seg fornøyd rundt munnen.
Hun og hennes mann hadde det litt tungt, ikke riktig friske, uten ork og initiativ, og jeg forsto, heldigvis, at jeg kunne bidra til situasjonen. Vi som er venner kan ofte det – oftere enn vi kanskje er klar over. Det skal som regel ikke så mye til. En spontan invitasjon, et glass og litt mat, kan gjøre underverk.
Så jeg tok opp telefonen og ga dem marsjordre – for de hadde vel lyst på smørbrød?
Litt fort gjort å glemme de gode gamle smørbrødene i disse «gourmet»-tider. Da jeg vokste opp fikk vi det vi kalte aftensmat – og jeg har en liten følelse av at aftensmaten er på vikende front?
Den gode, gamle brødskiva har noen klassiske representanter alle liker.Som regel har vi det vi trenger i matskapene også, så det er egentlig kort vei fra idé til sluttresultat. Innsatsen er minimal, men kvaliteten fristende syndig godt.
Valgmulighetene er selvsagt uendelige her. Ta det du har, og legg på brødet.
Jeg valgte noen internasjonale klassikere denne kvelden: Amerikanske BLTsandwich og Clubsandwich, franske Croque monsieur, danskt lun leverpostei-smørrebrød og vietnamesiske Ban mih.
Rett og slett stor suksess! Prøv selv, du kjenner helt sikkert noen du kan overraske med en kosekveld



