Ukens festmiddag

Jeg skjønner  at jeg er inne på noe, når mine sønner sukker «dette var digg, mamma» – helt uten at det står på kjøtt eller fisk på menyen.

Det skjer oftere og oftere at grønnsakene spiller hovedrollen hjemme hos oss. 

Altså – jeg starter ofte middagene mine med å servere brød og noe godt til. Brødet er som oftest en nystekt focaccia, og tilbehør kan være pesto, ulike dip’er, oliventapenader. osv. I det siste er jeg blitt vilt begeistret for padron-pimientos. Små grønne, spanske paprika, som skal stekes, eller friteres. Min venn Totto Tofte, om driver restauranten Barramon på Mathallen Vulkan i Oslo, har lært meg at de blir aller best om man friterer dem i solsikke-, raps- eller maisolje. Kvier du deg for å fritere, går det bra å steke dem i olje også.  De skal ta farge, og skrumpe inn. Og de smaker så godt med skinker til. (Litt valgfritt kjøtt er alltid ok)

Etter denne forsmaken byr jeg på noe av det aller, aller beste jeg vet: Grønnsakstempura. Veldig få som kan stå for det, har jeg merket meg. Denne oppskriften er i tillegg veldig enkel. Klarer jeg – klarer du.

Og Auberginene  er skikkelig  gode, med morsomt følge – rosiner og peanøtter. Høres det ikke fristende?

Til dessert? Noe av det beste jeg vet: søt pai, med salt karamell, valnøtter og vaniljeis  – eller kanskje pisket krem?

Meny:

Focccia med parma- eller serranoskinke og pimientos de padron

Tempuragrønnsaker

Aubergine med syltede rosiner og peanøtter

Pai med salt karamell, valnøtter og iskrem